Neljapäev 28. juuni: Närtsitavas päevapalavuses Milngavie’st Drymeni (22,6 km, 8h00min teel, sh 5h45min liikumises)

Võrreldes eilse hommikuga, mil ärkasime kell 3.50, sai täna kohe pikalt põõnata – kella 7ni. Liites siia juurde asjaolu, et magama sai mindud kell 10 siinne aeg on 2 tundi kodusest maas, oli vägagi normaalne äratus.

Veidi peale kella 8 olime juba raudteejaamas ning Scotish Railway lubas meid turvaliselt toimetada WHW alguspunkti Milngavie (seda tuleb hääldada umbes kui mul’gai) linnakeses. Ega maakatel see rongisõit päris viperusteta ei läinud. Nimelt oli tegu ümberistumist nõudva liiniga. Loomulikult suutsime õige peatuse, kus rongi vahetada, maha magada. Sõitsime umbes kolm peatust mööda enne kui Google Mapsi abiga karm tõde selgus. Ronisime rongist maha, sõitsime need peatused tagasi, vahetasime rongi ning edasi kulges kõik sujuvalt.

Umbes kell 10 alustasime oma West Higland Way matkaga. Kasutan edaspidi lühendit WHW. Siin pildid meie tänase päeva alguspunktist

ja

matatee ametlikust alguspunktist, mis asus meie omast mõnisada meetrit edasi linnakese keskväljakul.

Nagu Euroopale kohane, on rada korralikult tähistatud.

Enamikes kohtades selliste tulpadega, rohkem tähelepanu nõudvates koguni viitadega. Nende viitadega on kaks paha lugu. Esimene muidugi see, et vahemaad nendel on miilides (1 mi ~ 1,6km). Ja teine, et siin mittetäpsete vahemaade märkimiseks mitte kümned- vaid hoopis harilikke murde. Ehk siis 5mi = 8 km ja mitte 5,5mi vaid 5 1/2mi. Aga küll me harjume.

Teine harjumatu asi on vasakpoolne liiklus. Kui jõuad matkaraja maanteega ristumise kohta, siis EI KEHTI lapsepõlvest pähe tambitud reegel, et kõigepealt vaata vasakule ja siis paremale ning kõnni alati tee vasapoolsel serval, et näeksid vastutulevat autot. SIIN TULEB kõndida tee paremal serval ning teed ületades vaadata esmalt paremale. Loodame, et see ikka püsib meeles.

Niisiis kell 10 hakkasime kõndima. Esimese tunni jalutasime puude all. Ehkki õhutemperatuur oli kindlasti üle 20 kraadi, oli puudevilus päris mõnus kõndida. Ühel hetkel sai see lõbu läbi ning meid ümbritses tüüpiline Lowlandi – nii kutsutakse Šotimaa lõunaosa – maastik. Sellised lauged künkad, siin seal mõni üksik suur puu, harvem mõni metsasalu. Tee kulges siiski pigem ümber küngaste mitte üle.

Alles siin sain ma lõpuks aru kui suur probleem see deforestation (metsade kadumine) tegelikult on. Käisin paar aastat tagasi kolleeg Heli mahitusel ühe projekti raames Rumeenias Sibius ning just see deforestation oli tolle kokkusaamise põhiteema. Siin on erinevus silmaga näha. Kus on puud, seal on normaalne muld, kus puid pole – seal puha turbane pinnas. Väga paljudes kohtades püütakse metsa taastada, aga kuna see jäi õigel ajal tegemata, siis tundub see väga keerulise ettevõtmisena.

Umbes poole maa peal (läbitud oli ca 12km) tegime Beech Tree Restaurant’is lõunapausi. Kui keegi oskab sõna “beech” tõlkida, võib selle postituse või FB kommentaaridesse kirjutada. Seal sai võetud päeva esimesed kaks õlut.

Väga-väga maitsvad sealjuures. Kindlasti oli oma osa ka sellel ligi 30 kraadi varjus ilmal, aga õhtul hostelis kordasin protseduuri ja kinnitan – see maitse püsib hea ka mõõdukama temperatuuri ning mitte dehüdratsiooni tingimuses. Ainus miinus on tema kangus … “kõigest” 3,8% vol … aga ega ma ei joogi õlut selleks, et purju jääda. Ikka janu kustutamiseks ning selleks on nimetatud jook lihtsalt suurepärane.

Päeva teine pool algas kella 14 paiku ning kestis pisut üle 10 kilomeetri. See oli üks suur võitlus iseenda, päikese ja veepuudusega (õlle- või siidripuudusest ma siin parem ei räägigi). Umbes kilomeeter – poolteist enne lõppu kui kogu kaasas olnud ja kõrtsist juurde lastud vesi oli ära joodud ning päike halastamatult lagipähe paistes matkajaid küpsetas, läks rada üle oja. Meie sealt juua ei julgenud, aga kaks nooremat matkaselli – noormees ja neiu – seda siiski tegid. Meie piirdusime pelgalt pea ja näo niisutamisega. Kastsin ka oma mütsi ojja – see leevendas olemist oluliselt.

Lõpuks jõudsime oma tänasesse peatuspaika Drymeni linnakeses Bed&Brekfast asutuses nimega Kip in the Kirk, kus öö kaheksases toas asuvates narides maksab 30£ inimese kohta. Kui see Alpihotell Hinterteiner See juures välja jätta, siis kõige kallim magamiskoht meie matkade jooksul üldse.

Tegu on eluhooneks ümber ehitatud kirikuga. Hoone ise valmis 1819. aastal. Kogudus lõpetas tegevuse 1935. 1953. aastast kuni 2000ndate alguseni tegutses hoone kui (kontsert)saal. Praegused omanikud soetasid selle 2008. Alates 2010, peale põhjalikku ümberehitust tegutsebki siin peaasjalikult WHW matkajate teenindamisele orienteeritud ööbimiskoht.

Kallis, aga ainult telgis oleks olnud odavam. Aga telki oleks tulnud terve tee seljas vedada. Lisa 3 kg, pluss madrats samuti 1 kg. Mis kõige ebameeldivam – mõlemad võtnuks kotis tohutu palju ruumi. Kui telk kolme vahel ära jagada, siis ehk oleks isegi normaalne tassida, kuid sel aastal matkame kahekesi, nii et telgi mõte lämbus eos.

Kuna jõudsime tee ajaks, pakkus perenaine meile pele duši all käimist teed ja omatehtud saiakest või ja moosiga. Kell oli siis juba kuus läbi ja nii me otsustasime, et täna rohkem midagi tugevat ei söö. Käisime kohalikus SPAR marketis, soetasime mõned õlled ning pisut näksimist ning neid me siin praegu teleka ees, kus just lõppes Inglismaa vs Belgia mäng lahendamegi. Vähemalt said inglismannid edasi, küll teisena, aga siiski edasi. Mitte nagu sakslased.

Muide, seal restoranis (mis oli küll rohkem eesti pubi moodi, siin tähendab pub siiski oluliselt muud) vestlesime sakslastega. Jutustamise vahepeal küsis Anu, et äkki puudutaks saksmannidega ka vuti MM-i teemat. Ma soovitasin talle siis sakslastelt küsida kindlasti ka seda, kes Teise maailmasõja võitis 🙂

Homme on plaan suhteliselt varakult liikuma hakata, et enne suuremat palavuse saabumist pikem maa selja taha jäetud saaks. Õnneks lubab yr.no ilmateade homseks pisut jahedamat ilma – täna +29C, homme +23C. Annaks pisutki tuuleõhku, kasvõi õrna vastutuult – see muudaks palavuse talutavamaks.

Aga homsest siis homme. Lugemiseni!

Lõppu lihtsalt üks ilus lillepilt, sest see ilmub tõenäoliselt pisipildina FB postituse juurde