Neljapäev 05. juuli: Kuid kauneid paiku on allpool kah – Ben Nevise vallutamine (kokku 18,1km, 9h22min teel, sh 7h00min liikumises, NB! Kogutõus 1345m (!!!) vertikaali)

Tunnistan ausalt, et ei jaksa peale tänast päeva pikalt kirjutada, seepärast on tänase päeva kokkuvõte piltides. Luban, et homme kui sõidame rongiga Fort Williamist Glasgowsse tagasi, siis kirjutan taas pikemalt.

Hommikune Ben Nevis (pildil parema künka taga) paistis kõike muud kui sõbralik

Esimese (eelmisel pildil vasakpoolse) ja teise (parempoolse) künka vahel, umbes 500 meetri kõrgusel avanes maaliline lochan (loch = suur järv, lochan = väike järv)

Turistirada”, mida mööda isegi sandaalides vanaemad Ben Nevise tippu tõusta suudavad, osutus tõeliseks taevatrepiks, palju-palju raskemaks kui arvata oskasin

Peale 1 megadžaulist raskusjõu ületamiseks tehtud mehaanilist tööd (A=mgh; m=100kg, g=10 ms^-2; h=1000m) avanes meile selline vaade.

Umbes 1275 meetri kõrgusel jõudsime “liustikule”, mis pakkus erilist rõõmu kümnetele mäkke roninud lastele

Ben Nevise tippu võib sõita ka jalgrattaga. Kohalikud räägivad legendi, et 1930ndatel olla üks tüüp tippu sõitnud lausa Ford T-ga, aga selles julgen ma tugevasti kahelda.

Kaberla külavanem (paremal) ja tema šerpa tähistamas Ühendkuningriikide kõrgeima tipu vallutamist

Tipust avanenud vaated olid tõepooest maalilised ja seda igas suunas vaadatuna

Ilmselgelt inimtekkelised moodustised, pisut kahtlustan kunagise tipus asunud observatooriumit, mille geodeetilisteks punktideks “stuupad” imeliselt sobiksid

Tõtt-öelda polnud mäest alla minek sugugi lihtsam.

Ja nüüd lõpetuseks füüsika ülesanne:

Õpetaja Enn läbis 5. juulil ajaga 9h22min kokku 18,1km, tõustes teel Ben Nevise mäetippu 1345 meetri võrra lähtekohast kõrgemale ning laskudes seejärel samasse punkti tagasi. Kui palju mehaanilist tööd tegid õpetaja Ennu olematud musklite jõud raskusjõu ületamiseks selle päeva jooksul?

Vastused ülesandele palun postitada FB kommentaaridesse.